NEMZETKÖZI VERSENYFILMEK A 14. BUSHO FESZTIVÁLON

És amennyiben úgy kezdtük a magyar versenyfilmek beharangozását, hogy nehogy valaki azt gondolja, hogy a hazai pálya előnyt jelent a versenyben, úgy most természetesen szeretnénk egy csokorral átnyújtani nektek az idei nemzetközi felhozatalból, se nem kronológiában, sem egyéb keretrendszer alapján, csak úgy.

A svéd, Viktor Hertz, How It Feels to Be Hungover című filmjében egy férfi a detoxikálóban ébred, és az orvosa nem igazán kedvező hírekkel fogadja… Megtudhatjuk, mivel érdemes elütni az időt ebben a kényes helyzetben, de annyi biztos, hogy emlékezéssel és bűntudattal semmiképp. Egyedi humorú, ambivalens érzelmi világú alkotás, mely nem moralizál, csak ábrázol. 

Korábban már volt orosz győztes, ha jól emlékszem a 6. BuShonak, még pedig az Ivan Bulkin utolsó napja, ám idén feltűnően belelendültek az orosz alkotók, hiszen négy alkotó is jelen lesz személyesen három versenyfilm képviseletében. Az egyik Egor Chickanov alkotása a Wrong shape, ami egy vérbeli fitness thriller, melynek központi motívuma a nők karcsúság utáni örök ámokfutása. Amikor egy kövér nő meghívást kap az osztálytalálkozójára, hirtelen erős vágyat érez arra, hogy visszanyerje korábbi alakját. A másik Denis Prima filmje az About Cinema, ami tulajdonképpen öt filmnovella, mindegyik öt autóban játszódik: megismerjük egy rablás eseményeit, hipszterek heves vitáját a moziról, végül egy producer próbafelvételeket készít, amikor autójával elüt egy autótolvajt. A harmadik orosz pedig a God does exist, or Where Do Babies Come From című alkotás Guzel Sultanova rendezése, mely egy kellemes, retro hangulatú alkotás: 1990-ben járunk, amikor is két iskolás lányt készülnek úttörővé avatni, akik éppen ekkor találnak rá egy Káma Szutra kötetre, és rájönnek, hogy szüleik hazudtak nekik a gyermek születéséről. Ám az úttörő mindig őszinte, szóval úgy döntenek, hogy cselekedni kell.

A németek, mint mindig ezúttal is kiváló filmeket delegáltak, például többek között a The third King-el kápráztatnak el minket, Christoph Oliver Strunck rendezése, egy gyönyörűen felvett, kosztümös alkotás, 1944-ben járunk, a leghidegebb német tél a II. világháború során. Az afro-amerikai közlegény, Jamar eltéved az ellenséges vonalak mögött. Megbújik az erdőben, ám muszáj elindulnia vissza, haza. Másik német Peter Meister a Horizon-nal nyit, rövidfilmje politikáról, gazdaságról, filozófiáról és az élet értelméről szól. Három emberrel a fedélzeten egy mentőcsónak ring a nyílt a vízen. Az elnyűtt elegáns ruházat sejteti, hogy már napok óta ki vannak téve az időjárás viszontagságainak. Végül ráébrednek, hogy a túlélésük érdekében egyiküket meg kell, hogy egyék. De ki legyen az?

Albert Meisl tavalyi dupla sikere után a sógorok újra velünk. Az osztrák vonalak mögül a The Victory of Charity támad: egy elkötelezett zenész felfedezi, hogy régi, 60-as évekbeli színpadi fellépő ruhája egy jótékonysági üzletben köt ki. Semmi nem állíthatja meg, hogy visszaszerezze. S még egy osztrákot kiemelnénk az idei repertoárból, a megrázó Royal Blue-t: apa a kislányával utazik, és megállnak egy fogadóiroda előtt. A kislányt az autóban hagyja, de mire kijön, semmi sem ugyanaz már, mint előtte volt.

A Safe Flight Horvátországból érkezik: egy család utazásra készül. Mivel félnek a repülőgép szerencsétlenségtől, azt tervezik, hogy kétfelé osztják a családot, és kettesével külön-külön géppel utaznak. Ám ez nagy vitát okoz a családon belül… ki utazzon kivel? Az évről évre visszatérő izraeli rövidfilmet ezúttal Nadav Shlomo Giladi képviseli átütően az Across the Line című filmjével, melyben a fiatal, vallásos zsidó fiú, siet haza Sabbat idején, amikor egy véletlen találkozás a palesztin stoppossal nem várt kavarodást okoz. Uruguay-ból egy elképesztően megvalósított, kritikus-szatirikus filmet kaptunk MAMON címmel, melyben Donald Trump szívműtéten esik át, s ekkor egy portál nyílik meg egy párhuzamos valóságba, melyen keresztül latin-amerikaiak kezdenek hullani az égből, az amerikai-mexikói határon lévő sivatagba, melyet egy hatalmas fal szel ketté.

Dániából érkezett a Forever now, Kristian Håskjold filmje, melyben hosszú, együtt töltött évek után, William és Cecile szakítanak. Hogy fájdalmukon enyhítsenek, úgy döntenek, hogy a drogokhoz nyúlnak. Koszovói-Brit koprodukció a Home, Daniel Mulloy filmje, ami már többször nekiugrott az Oscar-nak. Emberek ezrei próbálnak bejutni Európába, miközben egy kényelmes angol család, egy nyaralásnak tűnő útra indul. Kanadát a Midnight Confession képviseli, Maxwell McCabe-Lokos filmjével, mely érdekes módon Nyugat-Berlinben játszódik, 1989-ben. Az O Matko! egy elmaradhatatlan lengyel animáció, Paulina Ziolkowska alkotása: anya és fia, folytonos szerepcserés kapcsolatban élnek. A Sketch tipikus angol humor, Peter Lee Scott-tól, egyszerre harsány, lendületes, ügyesen adagolva a közkedvelt abszurd humort: átlagos nap, egy nevenincs bíróságon 1979-ben. És ha már abszurd humor, mindenképp megtekintésre javasolt a Versus című film, Demetrio Elorz alkotása. A spanyol filmben két teniszező felkészül egy nagyon komoly mérkőzésre. A játék az első pontnál véget ér. A nézők kiáltják ki a győztest. Az ókori kolosszeumi vérontás mesterien keveredik a mai teniszbajnokságok olykor kegyetlen világával. www.busho.hu

Kövesse oldalunkat a Facebookon is!